مسائل شرعی شهرستان بافت

مسائل شرعی و فرهنگی شهرستان بافت

آیات و احادیث درباره حرام بودن شراب و میگساری و ضررهای شراب از نظر علم پزشکی
نویسنده : محمد ابراهیم پور - ساعت ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ روز ٢٩ فروردین ۱۳٩٠
 

احادیث درباره حرام بودن شراب

حضرت صادق (ع):درباره خرید و فروش آلات موسیقی فرمودند:صنعتی( شغلی ) که هیچ جهت حلالی در آن نباشد و جز شر و فساد چیزی در آن مترتب نباشد مانند آلات موسیقی و شطرنج و صلیب سازی و یا نوشابه های مست کننده و هرچیزی که از این قبیل باشد پس یاد دادن و یاد گرفتن و خرید و فروش و اجرت دادن به کسی در رابطه با آن و یا اجرت گرفتن در رابطه مثلا حمل وسائل آن و کلا جمیع تصرفات در آنها حرام است .        تحف العقول صفحه 335

امام صادق(ع):شخصی از امام صادق (ع)سوال کرد فرومایه و پست فطرت (لئیم)که در قرآن به آن اشاره شده منظور چه کسی می باشد ؟حضرت فرمودند:لئیم و پست  فطرت کسی است که شراب بنوشد یا که آلات موسیقی بنوازد.         خصال جلد 1 صفحه 32

رسول خدا (ص):گروهی از امت من در آخرالزمان به صورت خوک و میمون مسخ می شوند .عرض شد:یا رسول الله آیا اینها شهادت به یگانگی خدا و رسالت شما میدهند و روزه می گیرند و نماز می گذارند ؟ فرمود بلی عرض شد پس چرا باید مسخ شوند؟ فرمود برای اینکه ایشان آلت موسیقی می نوازند و شراب می نوشند .پس ایشان صبح می کنند در حالی که به صورت خوک و میمون مسخ شده اند.                 کنزالعمال جلد 14صفحه 281

امام رضا (ع(فرمودند: امام رضا(ع) فرمودند: معبادا به شرابخوار زن بدهی زیرا اگر به او زن دادی گویا که آن زن به زنا نزدیک شده باشد.   بحارالانوار جلد 72 صفحه 142 حدیث 55

امام علی (ع) فرمودند: اگر قطره ای شراب در نهری بریزد سپس آن نهر خشک شود و در آن علف بروید چهارپایان را در آن نخواهم چرانید.  سعد السعود صفحه 128

رسول خدا (ص) فرمودند:شرابخوار چنانچه مریض شد از او عیادت نشود و در تشییع جنازه او حاضر نشوند.  وسائل الشیعه جلد 25 صفحه 310 حدیث 31982

امام صادق (ع)فرمودند: شرابخوار همچون بت پرست است. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )  بحارالانوار جلد 66 صفحه 153 حدیث 6

رسول خدا (ص) فرمودند:شرابخوار چون سخن گفت سخن او را تصدیق نکنید و چنانچه خواستگاری کرد به او زن ندهید.   بحارالانوار جلد 76 صفحه 127 حدیث 7

پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: روزی در امت من فرو رفتن در زمین و سنگباران ظاهر می شود گفته شد : یا رسول الله (ص) چه وقت این طور می شود؟ فرمود : هرگاه آشکار شود آلات موسیقی زنان خواننده و شرابخواری به خدا قسم مردمانی از امت من در شب خوش و با کیف و ناز سرگرم بازی هستند پس در صبح آن شب میمون و خوک شده اند به سبب اینکه حرام خدا را حلال نموده و زنان خواننده را با خود جمع کرده و کار آنها شرابخواری ربا خواری و پوشیدن حریر است.وسائل الشیعه جلد 12

امام صادق (ع) : خداوند در ماه مبارک رمضان می آمرزد مگر سه طایفه را : 1.کسی که به چیز مست کننده روزه اش را بشکند 2. شخصی که شطرنج بازی می کند 3. کسی که از مومنی کینه به دل می گیرد و با او دشمنی ورزد.      خصال الدوق صفحه 73

 امام رضا (ع) : چون سر امام حسین (ع) را به شام بردند یزید لعنه الله فرمان داد تا آن را در محلی نهادند و پرده ای بر روی آن نصب نمودند پس او و یارانش بدانسو آمدند و به خوردن غذا و نوشیدن آبجو مشغول شدند و چون از کار خوردن و نوشیدن فارغ شدند فرمان داد تا آن سر مطهر را در طشتی زیر تختش نهادند و صفحه شطرنجی روی آن نهادند و یزید لعنه الله بنشست و به بازی شطرنج و گفتگو ازحسین بن علی (ع) و پدرش و جدش سلام الله علیهم و استهزاء بذکر ایشان مشغول گشت. و هر زمان که در حرکات شطرنج از حریف خود مهره ای را می برد جامی آبجو می گرفت و سه نوبت می نوشید و آنگاه باقی مانده آن را در کنار طشت بر روی زمین می ریخت پس هر کس که از شیعیان ما می باشد باید از نوشیدن آبجو و بازی شطرنج خود داری کند و هرکس که نظرش به شطرنج یا آبجو افتاد باید به یاد کار پلید یزید لعنه الله افتد و او و خاندانش را نفرین نماید.     کتاب شریف من لا یحضر الفقیه جلد 6 صفحه 379 حدیث 5915

 

 

 

 


احادیث درباره حرام بودن شراب

حضرت صادق (ع):درباره خرید و فروش آلات موسیقی فرمودند:صنعتی ( شغلی ) که هیچ جهت حلالی در آن نباشد و جز شر و فساد چیزی در آن مترتب نباشد مانند آلات موسیقی و شطرنج و صلیب سازی و یا نوشابه های مست کننده و هرچیزی که از این قبیل باشد پس یاد دادن و یاد گرفتن و خرید و فروش و اجرت دادن به کسی در رابطه با آن و یا اجرت گرفتن در رابطه مثلا حمل وسائل آن و کلا جمیع تصرفات در آنها حرام است .        تحف العقول صفحه 335

امام صادق (ع):شخصی از امام صادق (ع)سوال کرد فرومایه و پست فطرت (لئیم)که در قرآن به آن اشاره شده منظور چه کسی می باشد ؟حضرت فرمودند:لئیم و پست  فطرت کسی است که شراب بنوشد یا که آلات موسیقی بنوازد.         خصال جلد 1 صفحه 32

رسول خدا (ص):گروهی از امت من در آخرالزمان به صورت خوک و میمون مسخ می شوند .عرض شد:یا رسول الله آیا اینها شهادت به یگانگی خدا و رسالت شما میدهند و روزه می گیرند و نماز می گذارند ؟ فرمود بلی عرض شد پس چرا باید مسخ شوند؟ فرمود برای اینکه ایشان آلت موسیقی می نوازند و شراب می نوشند .پس ایشان صبح می کنند در حالی که به صورت خوک و میمون مسخ شده اند.                 کنزالعمال جلد 14صفحه 281

امام رضا (ع) فرمودند: مبادا به شرابخوار زن بدهی زیرا اگر به او زن دادی گویا که آن زن به زنا نزدیک شده باشد.   بحارالانوار جلد 72 صفحه 142 حدیث 55

امام علی (ع) فرمودند: اگر قطره ای شراب در نهری بریزد سپس آن نهر خشک شود و در آن علف بروید چهارپایان را در آن نخواهم چرانید.  سعد السعود صفحه 128

رسول خدا (ص) فرمودند:شرابخوار چنانچه مریض شد از او عیادت نشود و در تشییع جنازه او حاضر نشوند.  وسائل الشیعه جلد 25 صفحه 310 حدیث 31982

امام صادق (ع)فرمودند: شرابخوار همچون بت پرست است. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )  بحارالانوار جلد 66 صفحه 153 حدیث 6

رسول خدا (ص) فرمودند:شرابخوار چون سخن گفت سخن او را تصدیق نکنید و چنانچه خواستگاری کرد به او زن ندهید.   بحارالانوار جلد 76 صفحه 127 حدیث 7

پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: روزی در امت من فرو رفتن در زمین و سنگباران ظاهر می شود گفته شد : یا رسول الله (ص) چه وقت این طور می شود؟ فرمود : هرگاه آشکار شود آلات موسیقی زنان خواننده و شرابخواری به خدا قسم مردمانی از امت من در شب خوش و با کیف و ناز سرگرم بازی هستند پس در صبح آن شب میمون و خوک شده اند به سبب اینکه حرام خدا را حلال نموده و زنان خواننده را با خود جمع کرده و کار آنها شرابخواری ربا خواری و پوشیدن حریر است.وسائل الشیعه جلد 12

امام صادق (ع) : خداوند در ماه مبارک رمضان می آمرزد مگر سه طایفه را : 1.کسی که به چیز مست کننده روزه اش را بشکند 2. شخصی که شطرنج بازی می کند 3. کسی که از مومنی کینه به دل می گیرد و با او دشمنی ورزد.      خصال الدوق صفحه 73

 امام رضا (ع) : چون سر امام حسین (ع) را به شام بردند یزید لعنه الله فرمان داد تا آن را در محلی نهادند و پرده ای بر روی آن نصب نمودند پس او و یارانش بدانسو آمدند و به خوردن غذا و نوشیدن آبجو مشغول شدند و چون از کار خوردن و نوشیدن فارغ شدند فرمان داد تا آن سر مطهر را در طشتی زیر تختش نهادند و صفحه شطرنجی روی آن نهادند و یزید لعنه الله بنشست و به بازی شطرنج و گفتگو از حسین بن علی (ع) و پدرش و جدش سلام الله علیهم و استهزاء بذکر ایشان مشغول گشت. و هر زمان که در حرکات شطرنج از حریف خود مهره ای را می برد جامی آبجو می گرفت و سه نوبت می نوشید و آنگاه باقی مانده آن را در کنار طشت بر روی زمین می ریخت پس هر کس که از شیعیان ما می باشد باید از نوشیدن آبجو و بازی شطرنج خود داری کند و هرکس که نظرش به شطرنج یا آبجو افتاد باید به یاد کار پلید یزید لعنه الله افتد و او و خاندانش را نفرین نماید.     کتاب شریف من لا یحضر الفقیه جلد 6 صفحه 379 حدیث 5915  

رسول خدا (ص) :کسی که با مادرش زنا کند عذابش سبکتر از کسی است که یک درهم ربا و نزول بخورد و عذاب رباخور آسان تر است از عذاب شراب خوار زیرا شراب کلید هر شر و بدی می باشد.     تفسیر جامع جلد 1 صفحه 325

رسول خدا (ص) :کسی که شراب بنوشد صبح می نماید در حالتی که آن شب را به عنوان عروس و زن شیطان بوده.    تفسیر جامع جلد 1 صفحه 142
رسول اکرم (ص) : به خدا قسم شرابخور در قیامت به شفاعت من نائل نمی شود و در کنار حوض کوثر بر من وارد نخواهد گشت.( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )  مستدرک الوسائل جلد صفحه 67

امام صادق (ع) : به ما اهل بیت (ع) بستگی روحانی ندارد کسی که شراب می نوشد و از معرفت ما بی بهره است و ما از چنین شخصی بیزاریم.( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) کافی جلد 6 صفحه 398

حضرت باقر (ع) :از امام (ع)  پرسیده شد بزرگترین گناه کبیره کدام است فرمود شرابخواری زیرا شراب مادر تمام گناهان است و کسی که شراب خورد باک ندارد که با مادر و خواهر و دختر خود زنا کند و نماز واجب خود را ترک می کند و در هر معصیتی بی باک است زیرا مست و لایعقل گشته است.

 وسائل الشیعه جلد 17 صفحه 250

حضرت صادق (ع) :کسی که یک جرعه شراب بنوشد خداوند و پیغمبران و مومنین او را لعنت می کنند اگر به مقداری بخورد که مست شود روح ایمان از او دور میشود و به جایش روح کثیف شیطانی جایگزین می شود و مستحق سرزنش الهی می گردد پس بدا به حالش زیرا یک سرزنش الهی از هزار سال عذاب سخت تر است .( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )

 فروع کافی جلد 6 صفحه 399

حضرت صادق (ع) : شرابخوار تشنه می میرد تشنه سر از گور در می آورد تشنه به دوزخ می رود. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )       فروع کافی جلد 6 صفحه 40

رسول خدا (ص) :لعنت خدا بر کسی باد که بر سر سفره ای بنشیند که در آن شراب وجود دارد .   وسائل الشیعه جلد 17 صفحه 251

رسول خدا (ص) :هرکس دختر خود را به همسری شراب خوار در آورد مانند آنست که وی را به راه زنا و بی عفتی سوق داده باشد .

 الحدیث جلد 2 صفحه 163

رسول اکرم (ص) :کسی که به طور مداوم شراب بخورد مانند کسی است که بت می پرستد و اگر با همان آلودگی و اصرار در شرابخواری بمیرد خداوند را مانند شخص بت پرست ملاقات می کند.     الحدیث جلد 2 صفحه 160

رسول خدا (ص) : هر ماده مست کننده ای حرام است راوی گوید پرسیدم به هر مقداری که باشد حرام است ؟ فرمود بلی نوشیدن یک جرعه آن هم حرام است.

 الحدیث جلد 2 صفحه 159

رسول خدا (ص) :هرکسی که مسکرات بنوشد هشتاد تازیانه به او بزنید و اگر دوبار اقدام نمود باز او را هشتاد تازیانه بزنید و در مرتبه سوم او باید کشته شود .

 تفسیر جامع جلد 1 صفحه 325

رسول اکرم (ص) :با شراب خوار معاشرت نکنید و اگر بیمار شد به عیادتش نروید و زمانی که مرد بر جسدش نماز نخوانید زیرا او سگی از سگان دوزخ است.

 تفسیر جامع صفحه 325

رسول اکرم (ص) :کسی که لقمه ای غذا و جرعه ای آب به شرابخوار بنوشاند خداوند در قبر او عقرب و مارهای بسیار پدید آورد و بر او مسلط گرداند .( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) تفسیر جامع جلد 1 صفحه 325

امام صادق (ع) :هر چیزی که زیاد آن مست آورنده است پس کم آنها حرام است راوی گفت اگر آنقدر آب برویش بریزیم که تغییر یابد آیا پاک است فرمود نه چنین است چگونه آب حرام حرام خدا را حلال می کند پس از خدا بترس و آن را نیاشام .      مستند الشیعه

حضرت صادق (ع):راوی گوید درباره ظرف شرابی که آب بر رویش بریزند به قسمتی که دیگر مست کننده نباشد سوال کردم ؟ فرمود نه به خدا سوگند حلال نمی شود و اگر قطره  شراب در خمره و دیگی پر از آب ریخته شود تمام آب آن خمره نجس می گردد و باید دور ریخته شود.   فروع کافی جلد 6 صفحه 408

حضرت صادق (ع) :با شرابخوار همنشین نشوید و در مجلس ایشان شرکت نکنید بدرستیکه لعنت الهی چون نازل شود به تمام مجلسیان می رسد.

 وسائل الشیعه جلد 17 صفحه 299

امام باقر (ع): هر که در دنیا قطره ای شراب و هر چیز مست آور دیگری بخورد بر خداست که در قیامت بر او از شراب طینت خبال بنوشانند پرسیده شد منظور از طینت خبال چیست ؟ فرمودند چرک و نجاستی است که از عورت زناکاران خارج می شود.( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )   معانی الاخبار

رسول خدا (ص) : ده کس را درباره شراب لعنت نمودند: 1.کسی که درختش را به این نیت کاشته 2.آن که نگهبانش بوده 3.آن کس که انگورش را فشرده 4.آن که جعبه آن را حمل نموده5.آنکس که پول آنرا دریافت کرده 6.آنکه از باربر تحویل گرفته 7.آنکه فروخته 8. آنکه خریده 9. آن کس که آنرا در جام ریخته 10.و آن که نوشیده

 وسائل الشیعه

امام رضا (ع) :خداوند شراب را حرام کرده برای آنکه منشاء فساد اجتماعی است و عقل انسان را از درک حقایق باز می دارد حیاء را از روی شرابخوار برمی دارد و در مواجه با مردم از هیچ عمل زشتی شرم نمی کند و علاوه بر این شرابخواری باعث بیماریهای نهانی در اعضای داخلی بدن می شود.  الحدیث جلد 2 صفحه 159
امام صادق (ع) :هر زنی به آمیختن با شوهر شرابخوار خود تن دهد به عدد ستارگان آسمان برایش گناه ثبت می شود و فرزندی که از آن آمیزش تولید شود پلید و ناپاک است .    الحدیث جلد 2 صفحه 163

حضرت محمد (ص) : با شرابخوار همنشینی نکنید و از بیماران آنان عیادت نکنید و جنازه هایشان را تشییع نکنید و بر اموات آنها نماز نخوانید زیرا آنها سگهای جهنمیان هستند چنانچه خداوند در قرآن فرمود : ای سگها به دوزخ روید و با من سخن مگوئید. بحارالانوار جلد 79 صفحه 148

امام صادق (ع) : سه گروه وارد بهشت نمی شوند : 1.خونریز 2.شرابخوار 3.کسی که پی سخن چینی است.( سخن چینی می کند) ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )بحار الانوار جلد 79 صفحه 129

امام صادق (ع) : خداوند بزرگ برای بدیها قفلهائی قرار داده است و شراب را هم کلیدهای این قفلها قرار داده است .بحارالانوار جلد 79 صفحه 139 ( زیرا کسی که شراب بخورد از حالت عادی خارج میشود و هرگناهی را انجام می دهد حتی حضرت محمد (ص) در حدیثی میفرمایند : شراب ریشه تمام زشتیها و بزرگترین گناهان است . هرکس که بنوشد ( ممکن است ) به مادر و عمه و خاله اش هم تجاوز کند  ) کنزالعمل جلد 5 حدیث 13181  

امام صادق (ع) :هرکس به بچه نابالغی شراب بخوراند خداوند در قیامت به همان اندازه از حمیم جهنم به او می خوراند.    گناهان کبیره جلد 1 صفحه 215

رسول اکرم (ص) : شراب گرد آورنده گناه و ریشه زشتیها و کلید بدی هاست.  بحارالانوار جلد 79 صفحه 149 

حضرت محمد (ص) : از شراب بپرهیزید که از گناه آن گناهان می روید ( یعنی هرکه شراب بخورد هر گناهی را انجام می دهد )چنانچه از درخت آن درخت می روید. نهج الفصاحه حدیث 989

مولا علی (ع) : به امیرالمومنین علی (ع) گفته شد که آیا شرابخواری از زنا و سرقت بدتر است ؟ امام (ع) فرمودند : بله زیرا شرابخوار هم زنا و دزدی می کند هم آدم می کشد و نماز را هم رها می کند.  کنزالعمل جلد5 حدیث 13693  ( روزی  جوانی شیطان را در خواب دید و شیطان به او گفت یا شراب بخور یا پدرت را بکش یا با خواهرت زنا کن . جوان پیش خودش فکر کرد و گفت کشتن پدر که خیلی بد است و زنا کردن با خواهر هم گناه بسیاری دارد پس گفت شراب را می خورم وقتی شراب خورد از حالت انسانی خارج شد و رفت که با خواهر خود زنا کند در اینحال پدرش آمد و می خواست جلوگیری کند از اینکه زنا کند جوان پدرش را کشت و بعد با خواهرش زنا کرد .

 حضرت محمد (ص) : ای ابن مسعود قسم به کسی که مرا به حق به پیامبری برانگیخت زمانی می رسد که مردم شراب را حلال می شمارند و آن را نبیذ می نامند لعنت خدا و ملائکه و مردم بر آنان باد و من هم از آنان بیزارم و آنها هم از من دورند.  بحارالانوار جلد 79 صفحه 151

حضرت محمد (ص) : کسی که شراب بخورد خداوند چهل شب نمازش را قبول نمی کند پس اگر توبه کند خداوند توبه اش را تا سه بار می پذیرد پس اگر برای چهارمین بار نوشید حق خداست که او را از نهر خبال سیراب کند گفته شد نهر خبال چیست ؟ فرمود : فاضلاب جهنمی هاست. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) کنزالعمال جلد 5 حدیث 13704

مردی از امام صادق (ع) پرسید آیا نوشیدن شراب بدتر است یا نماز نخواندن ؟ امام (ع) فرمود : شرابخواری از بی نمازی بدتر است می دانی چرا ؟ آن مرد گفت : نه فرمود : او حالتی پیدا می کند که نه خدای بزرگ و عزیز را می شناسد نه آفریننده خود را می شناسد.   بحارالانوار جلد 79 صفحه 133

حضرت محمد (ص) : چهارچیز است چنانچه یکی از آنها وارد خانه ای شود آن خانه را طوری خراب کند که حتی با برکت نیز آباد نگردد. آنها عبارتند از : خیانت . دزدی . شرابخواری و زنا.   بحارالانوار جلد 79 صفحه 125

حضرت محمد (ص) : کسی که در حال مستی بخوابد آن شب عروس شیطان خواهد بود. بحارالانوار جلد 79 صفحه 148
حضرت محمد (ص) : شراب ریشه همه ناپاکیهاست هرکس آنرا بنوشد نمازش تا چهل روز پذیرفته نمیشود اگر شراب در درونش باشد و بمیرد با مردن زمان جاهلیت مرده است.   کنزالعمال جلد 5 حدیث 13183
امام باقر (ع) : کسی که شراب بخورد خداوند چهل روز نمازش را نمی پذیرد چنانچه در این چهل روز نماز را هم ترک کند عذاب او بخاطر ترک نماز دو چندان میشود

بحارالانوار جلد 79 صفحه 134

حضرت محمد (ص) : خداوند شرابخوار را سیصد و شصت نوع عذاب میکند. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) بحارالانوار جلد 79 صفحه 152
مولا علی (ع) : شرابخوار خدا را همانند کسی که بت پرست است ملاقات میکند . حجربن عدی گفت : یا امیرالمومنین (ع)شرابخوار کیست ؟ فرمود آن کسی که هر وقت شراب گیرش بیاید بنوشد.  بحارالانوار جلد 79 صفحه 128
حضرت محمد (ص) : خداوند روز قیامت به چهار گروه نگاه نمی کند : عاق والدین . منت گذار . تکذیب کننده سرنوشت . شرابخوار ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) بحارالانوار جلد 79 صفحه 129
امام صادق (ع) :شراب مادر تمام گناهان است و سبب رسیدن خورنده اش به هر شری است عقل او را می گیرد پس خدای خود را در آن حال نمیشناسد و هر گناهی که پیش آید انجام می دهد و باکی از اعمال خلاف عفت ندارد .   گناهان کبیره جلد 1 صفحه 213

رسول خدا (ص) : شفاعت من به کسی که مست کننده ( شراب ) می نوشد نمی رسد به خدا سوگند او بر من در حوض کوثر وارد نمیشود. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )   وسائل الشیعه جلد 17 صفحه 261

حضرت محمد (ص) : شرابخوار که از قبرش بیرون می آید وسط دو چشمش نوشته شده است : از رحمت خدا مایوس شده است. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) کنزالعمال جلد 16 حدیث 43958

رسول خدا (ص) : سوگند به کسی که مرا به حق به پیامبری مبعوث کرد شرابخوار در روز قیامت با چهره ای سیاه و چشمانی کبود و لبانی کج می آید ( محشور میشود) در حالی که آب دهان او روی پاهایش می ریزد و هرکس آنرا می بیند ناپاک میداند. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )  بحارالانوار جلد 79 صفحه 147

حضرت محمد (ص) : سوگند به کسی که مرا به حق مبعوث کرد شرابخوار با تشنگی می میرد او در قبر هم تشنه خواهد بود و روز قیامت هم با تشنگی بر انگیخته میشود و تا هزار سال ندای تشنگی سر می دهد. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) بحارالانوار

حضرت محمد (ص) : شرابخوار از رحمت خدا دور شده است شرابخوار همانند بت پرستان است روز قیامت با فرعون و هامان محشور میشود. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) بحارالانوار جلد 79 صفحه 141

امام صادق (ع) : چهارگروه وارد بهشت نمیشوند : 1.جادوگر 2.منافق 3.شرابخوار 4.سخن چین ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )   بحارالانوار جلد 79 صفحه 129

حضرت محمد (ص) : هنگامی که مرد شراب نوشید او را شلاق بزنید و اگر دوباره خورد باز هم او را شلاق بزنید اگر بار چهارم باز نوشید او را بکشید.  کنزالعمال جلد 5 حدیث 13707

رسول خدا (ص) : هرکس یک قپه شراب خورد او را هشتاد ضربه شلاق بزنید.    کنزالعمال جلد 5 حدیث 13186

حضرت محمد (ص) : هرکس که به خدا و رستاخیز ایمان داشته باشد در کنار سفره ای که در آن شراب خورده میشود نمی نشیند.  بحارالانوار جلد 79 صفحه 129

پیامبر اکرم (ص) : هنگام رحلت فرمودند : کسی که نمازش را کوچک شمارد از من نیست , به خدا سوگند او در حوض کوثر وارد بر من نمیشود و کسی که میگساری کند از من نیست , سوگند به خدا که او هم در حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) بحارالانوار جلد 79 صفحه 136

حضرت محمد (ص) : همسایگی با یهود و نصاری از همسایگی با شرابخوار بهتر است و با شرابخوار دوستی نکنید که دوستی با او پشیمانی در پی دارد.  بحارالانوار جلد 79 صفحه 152

حضرت محمد (ص) : سلام کنید بر یهود و نصاری ولی بر شارب الخمر سلام نکنید و اگر او سلام کرد شما جواب او را ندهید.  بحارالانوار جلد 79 صفحه 152

امام رضا (ع) : خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر با حرام کردن شراب , و اینکه اقرار داشت که خدا آنچه را بخواهد انجام می دهد.   بحارالانوار جلد 79 صفحه 134

حضرت محمد (ص) : خداوند هفت کس را در مورد شراب لعنت کرده است : 1.سازنده و درست کننده شراب ( آن کسی که شراب را درست کرده است ) 2.کسی که درخت آنرا می کارد ( منظور درخت مو که میوه آن انگور است ) 3.مصرف کننده شراب ( کسی که شراب را می نوشد ) 4.فروشنده شراب ( کسی که شراب می فروشد ) 5. کسی که شراب را میخرد 6.استفاده کننده از پولی که از شراب فروختن بدست می آید 7.کسی که صاحب شراب باشد.  بحارالانوار جلد 79 صفحه 126

حضرت محمد (ص) : هرکس شراب بنوشد نور ایمان از قلب او خارج می گردد.  کنزالعمال جلد 5 حدیث 13180

امام صادق (ع) : با شرابخواران همنشین نشوید زیرا هنگامی که لعنت خدا فرود آید همه کسانی را که در مجلس هستند فرا می گیرد.  الحکم الزاهره صفحه 301

حضرت محمد (ص) : هیچگاه شراب و ایمان در یک قلب یا درون انسان جمع نمی شوند.  ( هیچگاه نمیشود کسی که شراب مینوشد در قلب او ایمان وجود داشته باشد و هیچگاه نمیشود کسی ایمان داشته باشد و شراب بنوشد.)   بحارالانوار جلد 79 صفحه 152 

حضرت محمد (ص) : هرکس که در قلب او آیه یا کلامی از قرآن باشد و آن را با شراب بیالاید روز قیامت قرآن با او مخاصمه میکند.  بحارالانوار جلد 79 صفحه 148

حضرت محمد (ص) : بنده تا شراب ننوشد عرصه دین بر او گشاده باشد و چون بنوشد پرده خدا از او بدرد و شیطان یار و گوش و چشم او شود و او را بسوی بدیها براند و از نیکی ها منصرف کند.   نهج الفصاحه حدیث 2291
رسول خدا (ص) : هنگامی که شرابخوار سخن گفت او را تصدیق نکنید و وقتی خواستگاری کرد به او زن ندهید و هنگامی که مریض شد از او عیادت نکنید و هنگامی که مرد به تشییع جنازه اش نروید و او را بر امانتی امین قرار ندهید پس کسی که او را امین حساب کرد بر امانتی و از بین برد بر خداوند نیست که آن امانت را حفظ کند و او را نباید برای کاری اجیری کرد زیرا خداوند در قرآن سوره (نساء آیه 5  )میفرماید : اموال خود را به دست سفیهان ندهید . و چه کسی سفیهتر از شرابخوار است؟ بحارالانوار جلد 79 صفحه 127

امام صادق (ع) :شرابخوار تشنه می میرد و تشنه سر از گور در می آورد و تشنه به دوزخ می رود. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )  منبع : وسائل الشیعه جلد 17 صفحه 252

حضرت محمد (ص) : فرمودند چهار چیز است که هرکدام در خانه ای رخنه کرد ویرانش کند و برکت از آن خانه ها رود : 1.خیانت 2.دزدی 3.شراب 4.زنا   امالی شیخ صدوق مجلس شصت و دوم صفحه 398

امام باقر (ع) : خدای عزوجل برای بدی قفلهائی قرار داده و کلیدهای آنها را شراب قرار داده و دروغ بدتر از شراب است. اصول کافی جلد 4 صفحه 35   شرح : اگر همه بدیها را در یک جا جمع کنید (مانند اتاق) کلید آن شراب است یعنی اگر شراب بخوری همه گناهان را انجام می دهی دروغ بدتر از شراب است.

امام صادق (ع) : روزی جبرئیل بر من نازل شد در حالیکه رنگش متغییر و حالش دگرگون بود . علت این حال را پرسیدم ؟ گفت امروز بر جهنم گذشتم و محلی را که سخت مشتعل و آتش زبانه میکشید را دیدم . از ملک جهنم پرسیدم این عذاب ها برای کیست ؟ گفت برای سه نفر : 1.محتکرین لباس و غذا ( برای گرانفروشی ) ( عده ای هستند که مثلا مواد غذایی که احتیاج مردم است انبار میکنند و به مردم نمی فروشند تا بعد از چند ماه به قیمت خیلی گران به مردم بفروشند و محتکر به این معناست ) 2.شرابخوار 3.قواد ( کسی که مرد و زنی را از راه حرام به هم برساند) ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) ارشاد القلوب جلد 2 صفحه 224

آیه های قرآن راجب به حرام بودن شراب

ای کسانی که ایمان آورده اید شراب و قمار نجاستی از جانب شیطان هستند پس از آنها دوری جوئید تا رستگار شوید.   قرآن سوره مائده آیه 90

امام رضا (ع) :خداوند متعال تمام اقسام قمار و برد و باخت را حرام نموده و فرموده سوره مائده آیه 92 ( ای کسانی که ایمان آورده اید شراب و قمار نجاستی از جانب شیطان هستند ) و از جمله مصداق قمار در آیه فوق بازی شطرنج و نرد است.    منبع: مستدرک الوسائل جلد 2 صفحه 436

همانا شیطان می خواهد به واسطه شراب و قمار شما را از یاد خدا و نماز و عبادت دور سازد پس آیا از آنها دوری نمیکنید؟   قرآن سوره مائده آیه 91

امام صادق (ع):شخصی از امام صادق (ع)سوال کرد فرومایه و پست فطرت (لئیم)که در قرآن به آن اشاره شده منظور چه کسی می باشد ؟حضرت فرمودند:لئیم و پست  فطرت کسی است که شراب بنوشد یا که آلات موسیقی بنوازد.        منبع : خصال جلد 1 صفحه 32

ضررهای شراب از دیدگاه دین و دانشمندان

مسمومیت از شراب نه تنها به خورنده آن می رسد بلکه کودکان هم تا چند نسل بعد سهمی بزرگ از این مسمومیت ها می برند ,  شراب اثر بدی در روی نطفه انعقاد یافته و آلت تناسلی مرد و زن می نماید , این موضوع را با توسط کالبد شکافی دانشمندان به اثبات رسانده اند و آثار تخریب آنرا در آلت بیش از سایر اعضاء دیده اند , از روی همین لحاظ شرع مقدس اسلام ازدواج با معتادین به شراب و امثال آنها را نهی شدید فرموده و علت آنرا نیز بیان نموده اند , وجود مبارک امام صادق (ع) میفرمایند : هرکس دختر خود را به شراب خوار تزویج کند ( به ازدواج در آورد ) قطع رحم نموده ( باب 29 وسائل جلد سوم ) و آثار شوم شراب و الکل های دیگر از راه ناف به طفل سرایت نموده و حتی اطفال شیر خوار را از راه شیر مادر صدمه فراوان می زند و عوارضات گوناگونی را از قبیل اختلالات هضمی و عصبی و تشنجات مختلفه را باعث می گردد و به همین دلیل علم پزشکی نوشیدن شراب و امثاله را برای مادران شیرده ممنوع کرده و طبق آخرین اطلاعات پزشکی ثابت شده که فرزندان شرابخواران و الکلیها کم حافظه , خرفت , ابله و گاهی به تمام معنی مجنون ( دیوانه ) به دنیا می آیند.   ارشاد القلوب جلد 2 صفحه 227

امام صادق (ع) : مردی از امام (ع) سوال نمود چرا خداوند گوشت خوک و شراب را حرام نموده است ؟ امام (ع) در پاسخ فرمودند : خداوند تبارک و تعالی چیزی را حلال ننموده و چیزی را حرام نکرده مگر برای حفظ مصالح خود مردم. نه آنکه بنا بر میل خود نسبت به چیزی آن را حلال نموده و به خاطر بی میلی خود نسبت به امری آنرا حرام کند. زیرا خداوند که خالق بندگانش میباشد ، می داند چه چیزهائی سبب قوام جسم و روح ایشان میشود. پس آنها را حلال نموده و میداند چه چیزهائی برای روح و جسم انسان ضرر دارد ، آنها را حرام فرموده. برای مثال گوشت خوک را حرام نموده ، زیرا سبب بی غیرتی و بی تعصبی و فساد اخلاق میشود. و شراب را حرام نمود ، زیرا شرابخواری موجب ارتعاش و لرزش بدن است و مروت و جوانمردی را از شخص زائل می کند و شخص مشروبخوار را به تمام امور زشت و قبیح از قبیل زنا با محارم و آدم کشی و هر فتنه ای می کشاند.   تفسیر جامع جلد 2 صفحه 156

حضرت محمد (ص) : سوید بن طارق از پیامبر (ص) درباره شراب سوال کرد ؟ پیامبر او را از آن نهی کرد , او گفت : آن را برای دواء میسازم , پیامبر (ص) فرمود : شراب درد است نه دواء.  کنزالعمال جلد 5 حدیث 13756

مفضل می گوید : به امام صادق (ع) گفتم : چرا شراب حرام شده است ؟ امام صادق (ع) فرمود : خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهی آن حرام کرده است (  از نظر دین کسی که شراب خورده از خدا دور میشود و در گناه کردن بی باک میشود و از نظر علم پزشکی هم شراب ضررهای بسیاری  برای بدن انسان دارد ) زیرا شراب موجب لغزش میشود و نور انسانیت انسان را میبرد و جوانمردی را در انسان ویران میکند و انسان را به مرتکب شدن گناهان و خونریزی و زنا وادار می کند و هنگامی که انسان مست شد در امان نیست که نا آگاهانه به محارم خود تجاوز کند و جز بدبختی چیزی گیر صاحبش نمی آید.  بحارالانوار جلد 79 صفحه 133

امام رضا (ع) : شراب باعث عوارض قلبی است و در آن ضایعاتی به وجود می آورد شراب دندانها را سیاه و دهان را متعفن می کند و باعث ایجاد بیماری مهلک در بدن میشود.   الحدیث جلد 2 صفحه 161
امام باقر (ع) : کسی که به طور دائم و مداوم شرابخواری میکند مبتلا به رعشه و لرزش دست می شود سجایای اخلاقی و مردانگی اش نابود می گردد و این عمل چنان او را بی باک می سازد که از زنا کردن با محارم خود هم شرم ندارد.    بحارالانوار جلد 14 صفحه 771
حضرت صادق (ع) : شخصی به امام صادق (ع) گفت مبتلا به مرضی هستم که هر وقت شدت می کند قدری شراب می نوشم دردم ساکن می شود؟ پس حضرت فرمودند:این کار را نکن و شراب نیاشام زیرا در حرام خدا شفا نیست پس جز این نیست که این مرض و درد تو القائی از ناحیه شیطان است و می خواهد تو را به حرام بیندازد پس اگر شیطان از شراب خوردنت نا امید شود دردت بر طرف می شود.   وسائل الشیعه جلد 17 صفحه 300

زیانهای جسمی شراب

1.اثر شراب در مغز : الکل ( شراب ) در اثر تاثیر در سلولهای مغز آنرا از کار می اندازد و چه بسا در اثر پاره شدن رگهای نازک خونی و یا لخته شدن خونها در مغز و جلوگیری نمودن از جریان عادی خون ، سکته ( ناقص یا کامل ) ایجاد می گردد و گاهی هم موجب تشنج و صرع و ورم مغز و فشار خون در سر گردیده و تولید فلج در اعضای بدن می نماید.

2.اثر شراب در اعصاب : الکل ( شراب ) موجب تولید امراض مختلفی از قبیل بیماری رعشه ( لرزش دست و پا ) در دستها و پاها و توانائی نداشتن بر کنترل اعضاء و مور مور شدن بدن و ضعف حواس ظاهره و باطنه و دچار شدن به بیخوابی مفرط و دیدن خوابهای پریشان می گردد.

3.اثر شراب در معده : الکل ( شراب ) مخاط زبان و حس ذائقه را ضایع و بزاق دهان را کم و ترشح آنرا از نظم می اندازد و نیز مخاط معده را تحریک و ترشی آنرا کم می کند و با انعقاد عامل هضم که پیپسین نام دارد چه بسا موجبات استفراغ را که توام با مایعی به نام بلغم که اغلب با لخته های خون همراه است ، فراهم میسازد و امراض مختلف معده و روده و گشادگی زیاده از حد معده ، تورم و خراشیدگی روده ها و التهاب جهاز هاضمه ، اسهال های سخت و یبوست شدید در اثر لطمه دیدن روده بزرگ ، شخص شرابخوار را تهدید می کند.

4.اثر شراب در کبد : الکل ( شراب ) جگر را ناتوان و متورم میسازد و در اثر ضعف و خرابی کبد و صلابت آن با احساس درد و ناراحتی در طرف شکم آغاز میگردد و چه بسا ممکن است مرض مخصوصی به نام زردی در کلیه اعضای شرابخوار ، حتی در چشمش هویدا میشود.

5.اثر شراب در گردش خون : الکل ( شراب ) چون قابل مصرف برای کارگاه تن نیست به محض ورود به معده وارد خون گردیده گلبولهای سفید خون را از بین برده و در اثر فشارهای کم تولید سکته می نماید.

6.اثر شراب در دستگاه تنفسی : از مهمترین عوارض الکل ( شراب ) در دستگاه تنفس بیماری خانمانسوز سل و تنگی نفس است زیرا که الکل همراه خون وارد ریه ها شده ، مخاط ریه را تحریک کرده آنرا متورم میسازد و این تحریک ، کلسیم بدن را از بین برده و عمل ریه را مختل و منجر به مرض سل خواهد گردید.

7.اثر شراب در کلیه ها : طبق آمار موجوده ، صدی نود امراض کلیه در اثر این ماده شوم است زیرا مشروبات الکی در هنگام دفع ، مجاری ادرار را تحریک و تولید عوارض بسیار ناراحت کننده ای از قبیل بیماری سلسلة البول و غیره می نماید.

8.اثر شراب در قلب : الکل ( شراب ) چون در خون اثر می بخشد کم کم آنرا فاسد کرده ، عمل تغذیه اعضاء مختل می گردد و مقدار زیادی پیه و چربی اطراف قلب را گرفته آنرا سنگین می نماید و حجمش را زیاد می گرداند در نتیجه ، حرکات قلب ضعیف میشود و لذا نبض معتادین به شراب غالبا آهسته یا غیر منظم است. 

9.اثر شراب در قوه عاقله ( فکر و تفکر ) : مشروبات الکلی اولین عامل جنون است ، آمار دقیق تیمارستانها نشان می دهد که اغلب دیوانگان کسانی هستند که سالهای دراز عمر خود را با میخواری به سر برده اند. در کتاب بلاهای اجتماعی نقل از مجله تندرست می نویسد : در فرانسه به موجب تحقیقات اطباء دویست هزار نفر دیوانه مشروبات الکلی وجود دارد و نیز می نویسد هشتاد درصد دیوانگان و چهل درصد از بیماران آمیزشی در نتیجه استعمال شراب بوده است . و در انگلستان در اثر تحقیقات دانشمندان به ثبت رسیده که تقریبا نود درصد دیوانگان ، دیوانه مشروبات الکلی می باشند.

10.اثر شراب در نسل : در کتاب مزبور می نویسد : الکل در سلولهای نطفه اثر نامطلوبی نیز می گذارد چنانچه یکی از اطباء آلمان ثابت نموده که تاثیر سوء الکل ( شراب ) تا سه نسل به طور حتم باقی است به شرطی که این سه نسل الکلی نباشند.

نسل الکلی ( شرابخوار ) همواره رو به نقص بوده و بالاخره به کلی منقطع می گردد دکتر نالین آمریکائی می گوید از یک مرد سالم ممکن است یازده طفل به وجود بیاید در حالی که از مرد معتاد به شراب از یک تا سه طفل ( سالم ) به وجود نمی آید تازه این فرزندان هم در معرض بیماریهای مختلفی از قبیل سکته ، صرع ، عصبانیت ، جنون ، عدم رشد قوای عاقله و کم خونی و غیره بوده دائما دچار تشنجات سایر امراض روحی و ناراحت کننده می شوند.

برای اطلاع بیشتر از زیانهای جسمی و روحی و اخلاقی و اجتماعی شراب به مجموعه انتشارات انجمن تبلیغات اسلامی ، شیطان بطری ، مراجعه شود.

گناهان کبیره جلد 1 صفحه 225 الی 227

 امام رضا (ع) : چون سر امام حسین (ع) را به شام بردند یزید لعنه الله فرمان داد تا آن را در محلی نهادند و پرده ای بر روی آن نصب نمودند پس او و یارانش بدانسو آمدند و به خوردن غذا و نوشیدن آبجو مشغول شدند و چون از کار خوردن و نوشیدن فارغ شدند فرمان داد تا آن سر مطهر را در طشتی زیر تختش نهادند و صفحه شطرنجی روی آن نهادند و یزید لعنه الله بنشست و به بازی شطرنج و گفتگو از حسین بن علی (ع) و پدرش و جدش سلام الله علیهم و استهزاء بذکر ایشان مشغول گشت. و هر زمان که در حرکات شطرنج از حریف خود مهره ای را می برد جامی آبجو می گرفت و سه نوبت می نوشید و آنگاه باقی مانده آن را در کنار طشت بر روی زمین می ریخت پس هر کس که از شیعیان ما می باشد باید از نوشیدن آبجو و بازی شطرنج خود داری کند و هرکس که نظرش به شطرنج یا آبجو افتاد باید به یاد کار پلید یزید لعنه الله افتد و او و خاندانش را نفرین نماید.     کتاب شریف من لا یحضر الفقیه جلد 6 صفحه 379 حدیث 5915 

تفریح نامشروح یا استعمال شراب

می گویند نوشابه های الکلی خوشی و سرور می آورد و درد و کسالت را برطرف میکند ! راست است ولی علتش این است که عقل و احساس را ضعیف میکند و در حقیقت نمی گذارد بیمار متوجه کسالت خود بشود.اگرچه همیشه این طور نیست ، بلکه گاهی به عکس درد و بلا را ظاهر میکند .

در واقع مست و مخمور مانند دیوانه ای است که خوب و بد را تشخیص نمی دهد یا مانند آدم بیهوشی است که زیر دست جراح پاره پاره میشود و احساس درد نمی کند.

کاش این خوشی مدتی ادامه میداشت . اما طولی نمی کشد که نسوج و سلولهای بدن شروع به سوختن میکند ، خوشی و سرور تمام میشود ، سستی و کسالت و خواب مسلط شده ، غصه و بیماری و درد برمیگردد.

بیچاره برای کسب نشاط موقت زهر خطرناکی را با یک تغییر نام ( نوشابه ! ) به کمال رغبت سر می کشد ، غافل از آنکه این نشاط موقت جز نوعی جنون ، که بر اثر مسمومیت خون پیدا میشود ، چیزی بیش نیست.

الکل به تدریج وارد خون شده در مغز تاثیر میکند ، عمل دماغ را فلج و انسان را بی اراده و شعور را مختل می نماید . یعنی انسانی را از مقام خود به حیوانیت تنزل میدهد ، این همان نشاط موقت است . این همان نتیجه ای است که شارب الخمر برای رسیدن به آن میگوید : (( دلا دیوانه شو ، دیوانگی هم عالمی دارد )) !!!

قضایا بر خلاف واقع در نظرش جلوه میکند ، بیگانه را نزدیک می بیند چنانکه همه اسرارش را برای او شرح می دهد ، نزدیک را بیگانه می یابد چنانکه در حالت بی اختیاری و مستی ، پسر به دست پدر مست ، به قتل میرسد.

می گویند شراب اشتها را زیاد میکند . بلی اما اشتهای کاذب را !!!!

می گویند شراب رنگ صورت را گلگون میکند.آری ولی مانند سرخی از شرم و خجالت که این هر دو نشانه آلودگی و طغیان خون است.

یرقان ، ضعف ریه ، اتساع قلب ، سرگیجه ، تصلب شرایین،تنگی نفس ، و فشار خون ، تشمع کبد ، و هزاران بیماری دیگر از تبعات محسوب شرابخواری است.

بیشتر شرابخواران به علت ورم حاد ریه یا خونریزی بینی و پدیده های آن تلف میشوند.

ارتعاش ( لرزش) ، خصوصا در انگشتها و زیادی حساسیت پوست از عوارض شراب است و بر اثر حرارت فوق العاده کبد و معده زمینه برای انواع بیماریها ، مساعد میگردد.

ولی همانطور که گفته شد عوارض روحی آن خیلی بیشتر از بدنی است.وسوسه ، اشتباه در حس ، خبط در قضاوت و ضعف نیروی عقلانی و کم شدن حافظه و هذیان گویی ، بی خوابی و خواب های وحشتناک از جمله عوارض روحی است که بر اثر نوشابه های الکلی پدید می آید.

تاثیر الکل بر نسل و اولاد

کاش مضرات نوشابه های الکلی ( یا این سهم مهلک ) فقط گریبان شرابخوار را میگرفت و با اعقاب و فرزندان او کاری نداشت ، ولی بزودی دست بردار نیست تا تبعات خطرناک خود را در نسل او سرایت دهد.

کودکی که از پدر و مادر شرابخوار به دنیا می آید رنجور است و کبدش متورم ، کلیه اش کوچک ، کمخونی در او مشهود و تعادل سلسله اعصابش محفوظ نیست و به طور کلی کودکی است معیوب ، همچنان که استعداد خاصی برای ابتلا به سل دارد ، مستعد بیماری سرطان نیز است.

به گفته یکی از دانشمندان (( اختلالات عصبی که مشخصه الکلی مزمن است ، نسلهای بعد از شخص الکلی را هم گرفتار میسازد ))

الکل روی غدد تناسلی تاثیر میکند و در نتیجه نواقصی در آنها به ظهور میرساند.بیضه و پروستات معتادان به الکل از تمام بافتهای دیگر بیشتر الکل به خود جذب میکند.

دانشمندان این مسئله را حتی در حیوانات تجربه کرده اند و در یک سلسه آزمایش های دقیق دیده اند که بچه سگ های دچار الکل خیلی زودتر می میرند. استخوان های سرشان ضخیم تر و به مغز چسبندگی دارد ، درز این استخوانها زود به هم می پیوندند و کبدشان معیوب است. با تکرار این آزمایش روی میمون و گربه نیز به همان نتیجه رسیده اند.

طب الصادق صفحه 21 الی 24